Saunominen vaikuttaa terveyteen ja voi auttaa torjumaan viruksia

Saunomisella on monia tutkittuja terveyshyötyjä. Sydämen ja verisuonten terveyteen, unen laatuun ja palautumiseen liittyvien vaikutusten lisäksi kostea saunanlämpö voi auttaa torjumaan tartuntatauteja.

 

  • Pese virukset pois iholta


Sauna itsessään ei ole parannuskeino tartuntatauteihin. Saunominen voi kuitenkin auttaa vähentämään todennäköisyyttä sairastua flunssaan tai muihin infektioihin.

 

Virukset siirtyvät yleensä ihmisestä toiseen fyysisen kosketuksen kautta, minkä lisäksi ne voivat tarttua uuteen ihmiseen eri pinnoilta tai yskimisen ja aivastelun myötä. Siksi käsien pesu lämpimällä vedellä on yksi tehokkaimmista tartunnan ehkäisykeinoista. Osana saunomista koko kroppa pestään kunnolla ennen ja jälkeen saunan, mikä voi auttaa pääsemään eroon kosketuksen kautta tarttuneista viruksista.

 

  • Kostea ja kuuma saunan lämpö ei sovi viruksille


Tutkimusten mukaan virukset sietävät huonosti kuumia lämpötiloja. Siksi saunominen voi heikentää viruksia ennen kuin ne pääsevät jylläämään kehoon.

 

Erityisesti kostea lämpö voi passivoida viruksia tehokkaasti. Jo muutamassa minuutissa 55-70 asteen lämpötilassa (kostea lämpö) voi toimia virusta vastaan ja se voi menettää tehonsa (Böhm, R. 2002. Virusinaktivierung).

 

  • Oletko jo sairas? Älä mene saunaanJos sinulla on jo kuumetta tai olet tulossa kipeäksi, suosittelemme ehdottomasti lepoa. Sauna vaikuttaa kehoomme kuten kevyt liikunta, eikä liikkumista suositella flunssassa tai silloin kun olo on heikko. Jotkut väittävät, että viruksen voisi hikoilla ulos, mutta asiantuntijoiden mukaan se ei ole hyvä idea.

 

 

Toivomme, että pysyt terveenä ja nautit rentouttavista hetkistä saunassa!